Blog

Get to know me!

Hey! Leuk dat je een kijkje komt nemen bij mijn eerste blogpost. Mijn naam is Dieuwertje van de Velde, ben 20 jaar oud en kom uit Sittard. Ik doe al mijn hele leven aan hockey en sinds 4 jaar geleden ben ik begonnen met krachttraining in de sportschool.

Inspiratiebron Toen ik startte met krachttraining probeerde ik 2/3 keer in de week naar de sportschool te gaan. Ik deed dan oefeningen die ik op Instagram zag langskomen. Ik haalde zoveel voldoening uit de trainingen dat ik steeds gemotiveerder raakte en nu, 4 jaar later, nog steeds 2/3 keer in de week naar de sportschool ga. Nu vraag je je misschien af waar dan mijn interesse in vegetarisch/veganistisch eten vandaan komt maar dat is vrij eenvoudig te verklaren namelijk; de Netflix documentaire ‘The Game Changers’. Na het zien van deze documentaire over krachttraining in combinatie met veganistisch eten heb ik zelden nog vlees gegeten.

Nu is mijn insteek met dit blog zeker niet om iedereen over te halen om vegetariër of een veganist te worden maar ik hoop jullie, mijn lezers, dingen bij te kunnen leren.

Neem gerust een kijkje op mijn blog 😉

Hebben sporters met een veganistisch dieet echt een streepje voor op hun vleesetende collega’s

Eiwitten en voedingsstoffen Eerlijk is eerlijk wie denkt nou niet meteen aan eiwitten als je het over voeding en krachttraining hebt? Maar waar hebben wij eiwitten nou exact voor nodig? Eiwitten zijn dan wel dé stoffen die je lichaam nodig heeft om na het sporten je spieren het beste te laten herstellen, maar wie zegt dat dierlijke producten de beste eiwitbronnen daarvoor zijn? Buiten dat kunnen wij mensen niet zonder eiwitten (proteïne) omdat ze calorieën en aminozuren leveren. Daarnaast zijn aminozuren dé ideale bouwstenen voor je lichaam. Er zijn een aantal aminozuren die ons lichaam zelf kan produceren, terwijl de mens de overige aminozuren die ons lichaam niet kan aanmaken uit voeding moeten halen. En zoals de meeste mensen denken zal dat voornamelijk in dierlijke eiwitbronnen zitten… toch?

Feiten en cijfers Niets is minder waar! Naar aanleiding van recente studies blijkt dat plantaardige eiwitten effectiever zijn voor de opbouw van spiermassa dan dierlijke eiwitten. De meeste eiwitten die we wereldwijd (58%) consumeren, komt van planten als soja, granen, peulvruchten en aardappelen. De rest (42%) halen we uit vis, eieren, vlees en zuivel (hoewel deze percentage in de VS andersom zijn). Mijn doel is om jou bewust te maken van het feit dat wij geen dierlijke eiwitten nodig hebben om spiermassa op te bouwen! Het is erg voor de hand liggend om daarvan uit te gaan terwijl er zoveel plantaardige opties zijn die net zo goed zijn.

Daarom heb ik een aantal plantaardige eiwitbronnen voor je op een rijtje gezet:

  1. Seitan: seitan wordt ook wel eiwitbron nummer 1 genoemd. Seitan is een vleesvervanger en bevat gemiddeld 24 gram eiwitten per 100g.
  2. Tofu: 12 gram eiwitten per 100g en gemaakt van soja. Dus niet voor iedereen geschikt.
  3. Havermout: 13 gram eiwitten per 100g havermout. Daarnaast bevat havermout een heleboel vezels en nutriënten waardoor je een vol gevoel na deze maaltijd zult ervaren!
  4. Broccoli: 3 tot 4 gram eiwitten per 100g. Niet zo’n hele hoge waarde maar broccoli is wel erg voedzaam! (En lekker haha!)
  5. Kikkererwten: een portie van 100 gram kikkererwten bevat ongeveer 7,5 g eiwitten!

Ik zou zeggen: hup hup naar de winkel en testen! 🙂

10 dingen die je absoluut niet tegen een vegetariër of veganist moet zeggen!

Toen ik paar maanden geleden besloot om geen/tot zelden vlees meer te eten kreeg ik van alle kanten opmerkingen en vragen. Ik weet dat ik hier niet alleen in sta dus voor al mijn mede vegetariërs of veganisten: deze is voor jullie!

Om deze top 10 af te trappen beginnen we met:

1. ‘Waar haal jij je eiwitten dan vandaan?’ Nou er zijn genoeg andere voedingsbronnen, maar toch bedankt!!)

2. ‘Wat mag je dan wel eten, gras?’ (En dan te bedenken dat vlees de kleinste portie op ieders bord zou moeten zijn…).

3. ‘We zijn carnivoren, het is natuurlijk om vlees te eten’ (Toch gek dat vegetariërs overleven en vaak zonder tekorten waar iedereen bang voor is).

4. ‘Van vlees word je zo sterk als een os!’ (Heb je een os ooit vlees zien eten?).

5. ‘Je vindt het vast zielig voor de dieren he’ (Dat kan inderdaad een reden voor iemand zijn, maar vegetarisch eten is ook erg goed voor het milieu en voor de gezondheid!).

6. ‘Stel je zit op een onbewoond eiland en er is alleen vlees dat je kunt eten, zou je dat dan eten?’ (Deze situatie komt ten eerste nooit voor en ten tweede heb je aan een varken never nooit genoeg om daar de rest van je leven van te moeten leven).

7. ‘Die koe is toch al dood dan kun je hem net zo goed eten’ (Klopt maar vegetariërs proberen de vraag naar vlees te verkleinen, zodat er minder dieren gefokt en geslacht hoeven te worden).

8. ‘En hoezo eet je dan ook geen vis?’ (De laatste keer dat ik het gecheckt heb waren vissen ook levende dieren toch?).

9. ‘Een vleeseter meer of minder maakt echt niet uit hoor!’ (Als je iets wil veranderen zul je toch echt bij jezelf moeten beginnen).

10. ‘Voel je je niet net een konijn?’ (Ja echt heel erg, ik heb twee hele lange voortanden gekregen na een jaar rauwe wortels eten).

Zó… dit lucht wel even op 😉

Review time! Wat vond ik van de Netflix documentaire ‘The Game Changers?’

op 16 september 2019 werd de documentaire ‘The Game Changers’ gelanceerd. Je kunt de documentaire bekijken op Netflix. In de documentaire wordt voornamelijk verteld hoe plantaardig eten met topsport goed gecombineerd kan worden. De documentaire heeft zeker veel indruk op me gemaakt aangezien dat de inspiratiebron voor dit blog is geweest. Maar goed… review time!

De naam van de documentaire

De naam van de documentaire (The Game Changers) heeft te maken met de mensen die erin voorkomen, zo zijn er een aantal grote namen uit de sportwereld die een aandeel in deze documentaire hebben. Een van die grote namen (echter heel kort maar krachtig in beeld haha) is Formule 1 coureur Lewis Hamilton maar ook Arnold Schwarzenegger heeft een kleine rol. Daarnaast zien we ook Patrik Baboumian (sterkste man van Duitsland) aan wie mensen wel eens vroegen ‘hoe kun je zo sterk als een rund zijn zonder vlees te eten?’ waarop Patrik Baboumian antwoordde: ‘heb je een rund ooit vlees zien eten?’ deze quotes is mijzelf het meeste bijgebleven omdat ik daar nooit eerder zo over na heb gedacht.

Pluspuntje

Wat de documentaire naar mijn mening erg goed doet is, mensen een ander beeld geven over dierlijke en plantaardige eiwitten. Ze laten ze goed zien dat we echt niet alleen maar dierlijke eiwitten nodig hebben zoals de meeste mensen denken, maar dat je ook op topsport niveau uitstekend (in sommige gevallen) nog beter kunt presteren met plantaardige eiwitten.

Puntje van kritiek

Naast dat er alleen maar voorstanders en bekende mensen aan het woord komen in de documentaire, hoor je geen enkel iemand praten met een andere mening of visie. Het zou wel slimmer zijn geweest om ook tegenhangers van veganistisch eten in combinatie met topsport aan het woord te horen, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen op basis van de verschillende meningen en visies.

Kortom

De documentaire geeft een verfrissende en nieuwe blik op het algemene beeld van veganistisch eten dat (goed) samengaat met topsport. Of jij je laat inspireren of overtuigen is geheel aan jezelf! Echter raad ik iedereen deze documentaire 100% aan! De documentaire is zelfs voor de mensen die niet zonder vlees kunnen een eyeopener.

FAQ’s de 5 meest gestelde vragen aan een vegetariër

Natuurlijk krijg je als vegetariër, of iemand die minder vlees eet, veel vragen op je gevuurd die vaak voorkomen. Daarom heb ik hieronder de 5 meest gestelde vragen voor jullie beantwoord.

wat eet je dan als je geen vlees eet? Er zijn genoeg opties om vlees te vervangen. Zo heb je bijvoorbeeld een aantal merken vleesvervangers die erg lekker zijn! Daarnaast zou je (gare) peulvruchten, ongezouten noten, pinda’s, pitten of eieren kunnen eten. Deze zijn enorm veelzijdig in de keuken. Toevallig heb ik afgelopen week een nieuwe vleesvervanger getest en was deze verrassend lekker! Dus zeker een aanrader als je naar een lekkere vleesvervanger op zoek bent.

Waarom ben je minder vlees gaan eten? Ik ben minder vlees gaan eten nadat ik een documentaire (The Game Changers) op Netflix heb gekeken dat ging over veganistisch eten in combinatie met krachttraining. Ik raad het iedereen aan om deze documentaire te kijken! Ik heb een review over de docu geschreven in een ander blog.

Mis je het vlees niet? Soms wel ja, maar ik verbied mezelf helemaal niks. Over het algemeen heeft het niet eten van vlees meer voordelen dan nadelen voor mij persoonlijk, maar dat betekent niet dat wanneer ik eens ga uiteten en ik super veel zin heb in een stukje vlees ik dat dan niet mag eten van mezelf. Ik vind ook niet dat je te streng voor jezelf moet zijn. Maar over het algemeen mis ik het niet als iets dat ik écht dagelijks nodig heb :).

Is vegetarisch eten gezonder dan vlees eten? Dat hangt het meeste af van hoe je maaltijden en verder uit zien. Als je buiten dat je geen vlees en vis eet ook nog eens weinig groente en fruit eet dan ben je niet zo gezond bezig. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je het vlees en vis dat je niet eet, op een gezonde en verantwoorde manier vervangt. Verschillende grote onderzoeken laten dan ook zien dat mensen die meer plantaardig en minder dierlijk eten een verlaagde bloeddruk hebben, en het risico op hart-en vaatziekten verkleind wordt. Ook het risico op diabetes type 2 en overgewicht is aanzienlijk lager.

Hebben vegetariërs dan meer eiwitten nodig dan mensen die vlees eten? Ja, dat wel. Vegetariërs hebben zo ongeveer 20% meer eiwit nodig dan mensen die vlees eten. Dit is te verklaren doordat de samenstelling van plantaardige eiwitten anders is dan die van dierlijke eiwitten. Plantaardige eiwitten bevatten namelijk minder aminozuren (eiwitbouwstenen) die ons lichaam niet zelf kan aanmaken (noodzakelijke aminozuren). Daarnaast is het eiwit uit sommige plantaardige producten soms moeilijker te verteren, vandaar dat het erg belangrijk is om te weten waar je nog meer eiwitten uit kun halen. In mijn tweede blogpost heb ik een lijstje van 5 plantaardige eiwitbronnen voor jullie samengesteld, neem zeker even een kijkje!

Mijn sportroutine!

Zoals ik al eerder heb verteld doe ik 3/4 keer in de week aan krachttraining. Nu we in deze moeilijke situatie rondom het coronavirus zitten en de sportscholen gesloten zijn ga ik jullie mijn (quarantaine) sportroutine laten zien 😉

Om te beginnen; wat heb je nodig?

Zoals op je op de afbeelding hieronder kunt zien gebruik ik een matje, verschillende weerstand banden, oortjes en een drinkfles.

Om jullie een duidelijk beeld te geven over hoe mijn sportroutine eruitziet heb ik een filmpje gemaakt:

What I eat in a day

In bovenstaand filmpje zie je wat ik op een dag eet. als ontbijt heb ik Alpro soja yoghurt met granola en een multivitaminen tablet. Vervolgens als lunch eet ik bananen/ei pannenkoekjes met aardbeien en chocolade. En tot slot eet ik als avondeten broccoli, zoete aardappel frietjes en een vegetarische hamburger (die erg lekker is!). Natuurlijk eet ik buiten mijn ontbijt om elke dag wat anders, die bananen/ei pannenkoekjes heb ik voor het eerst gemaakt maar normaal gesproken lunch ik gewoon met 2 sneetjes brood met avocado of smeerkaas. Ligt er maar net aan waar ik die dag natuurlijk zin in heb ;). Ik hoop dat jullie de video leuk vonden!

5 tips als je buiten de deur gaat eten als vegetariër!

Buiten de deur eten als vegetariër of veganist kan natuurlijk erg moeilijk zijn! ‘Staat er wel een vegetarische/veganistische optie op de menukaart?’ ‘Houden mijn vrienden rekening met mij als ik langskom om gezellig een hapje te eten?’ al deze vragen komen op zo’n moment bij je omhoog. Zelf maak ik deze situaties natuurlijk ook wel vaker mee en daarom heb ik 5 tips samengesteld voor vegetariërs/veganisten die buiten de deur gaan eten! Enjoy 🙂

Infographic

‘Wat zijn nou de werkelijk voordelen van vegetarisch eten?’ ‘En waarom zou het zo goed voor je zijn?’ Deze vragen heb ik hieronder in de infographic beantwoord.

De meest inspirerende quotes/citaten naar mijn mening

in deze post ga ik jullie een aantal quotes laten zien en vertellen waarom deze mij inspireren. Dit is net zoals de rest van mijn blog geïnspireerd op de documentaire ‘The Game Changers’.

The Game Changers. (z.d.). [Foto]. Geraadpleegd van https://unlimitedchoice.org/health/the-game-changers-movie-first-look-and-review/

Deze quote spreekt mij erg aan omdat deze duidelijk maakt dat het écht een keuze is die wij allemaal maken om wel of geen vlees te eten. Daarnaast speelt het ook erg op gevoel in met de laatste zin waarin verteld wordt dat we het klimaat omver helpen als wij met z’n allen massaal vlees blijven consumeren. Dit is wel iets wat echt bij mij aan komt en hopelijk ook bij meer mensen.

The Game Changers. (z.d.-b). [Foto]. Geraadpleegd van https://raisevegan.com/hotly-anticipated-vegan-doc-the-game-changers-goes-global-on-netflix-this-month/the-game-changers-release-netflix/

Dit is voor mij persoonlijk misschien wel een van de meest inspirerende quotes uit de hele documentaire. Deze quote heeft mij zeker aan het denken gezet… Er wordt in de documentaire aan de sterkste man van Duitsland gevraagd waarom hij zo sterk als een os is terwijl hij geen vlees eet, waarop hij antwoordt; ‘heb je ooit een os vlees zien eten?’ Dit klopt natuurlijk helemaal en hiermee beweert hij dus dat we zo sterk als een os kunnen worden zonder vlees te eten! Waarvan hij het levende bewijs is.

https://elysabethalfano.com/awesome-vegans-podcast-vlog/game-changers/

Het mooie van deze quote vind ik dat ze hierin beschrijven hoe belangrijk en waardevol de dieren voor ons zijn. Iets wat voor ons het meest waardevolle is en dat wij als mens zijnde de taak hebben om dit te beschermen. En ook al is mijn hoofdreden om minder vlees te eten het klimaat, zet dit mij wel echt aan het denken.

Documentaire . (z.d.). [Foto]. Geraadpleegd van https://nl.pinterest.com/pin/495325658996808181/

Dit is een quote die niet uit de documentaire van ‘The Game Changers’ komt maar gewoon een mooie om mee af te sluiten. Dit omdat als ik aan niet-vegetariërs vraag waarom ze niet eens proberen om geen vlees te eten, het meest voorkomende antwoord is ‘als ik geen vlees eet wordt het echt niet opeens beter, ik ben maar 1 persoon op deze hele wereld. Dat maakt echt geen verschil dus ik eet lekker vlees’. Natuurlijk begrijp ik deze gedachte maar verandering begint altijd bij jezelf. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken, misschien inspireer je hierdoor wel mensen in je omgeving en kan je een voorbeeld zijn. Ik vind dit een hele mooie om dit mee af te sluiten :).

Interview met een niet-vegetariër

Het leek mij een goed plan om ook een niet-vegetariër aan het woord te laten komen, zodat jullie zelf een beeld/mening kunnen vormen over wel of niet vegetarisch zijn. Zoals ik al vanaf het begin af aan in dit blog probeer duidelijk te maken is, dat ik niemand probeer over te halen om vegetarisch te worden en dat vlees eten een slechte daad is. Ik hoop mensen gewoon bewust te kunnen maken van dat het een keuze is waar je goed over moet nadenken en enige kennis van moet hebben. Voor dit interview heb ik Jasmijn van de Velde uitgenodigd om een paar vragen te beantwoorden. Jasmijn is 17 jaar en is een echte vlees liefhebber. Ik hoop dat jullie het een interessant interview vinden.

Jasmijn van de Velde

‘Nou Jasmijn, om te beginnen met de makkelijkste vraag; ‘Waarom heb je ervoor gekozen om wel vlees te eten?’

Mijn voornaamste reden is omdat ik het lekker vind. Maar als ik er zo over na denk is het misschien ook meer een gewoonte om elke avond vlees te eten wat niet per se goed ‘iets’ is haha.

‘Wat is de reden dat geen enkele motivatie om vegetariër te worden (dus het klimaat, het dierenleed, of persoonlijke gezondheid redenen) jou overtuigen?’

Moeilijke vraag… Ik heb niet het idee dat het beter is voor het milieu, omdat als IK het niet eet wordt het waarschijnlijk weggegooid omdat die dieren toch al geslacht zijn en het toch al in de schappen ligt. Daarnaast voel ik niet zoveel voor de persoonlijke gezondheid redenen omdat ik het heel menselijk en normaal vind om vlees te eten, en wij mensheid het ook massaal al jaren doen. Als het eten van vlees echt zo levensbedreigend zou zijn zouden ze het wel verbieden denk ik.

‘Zou je ooit kunnen overstappen op het vegetarisme? Waarom wel of niet?’

Niet mijn hele leven. Maar ik zou wel kunnen minderen dat vind ik geen enkel probleem. Ik zou best 3 keer in de week geen vlees of vis kunnen eten en misschien is dat wel een goed idee om dat in het vervolg te gaan doen. Maar nee… ik zou nooit voor altijd een lekkere biefstuk links kunnen laten liggen haha.

‘Vind je vegetariërs waarmee je omgaat vervelende/moeilijke mensen als het aankomt op etentjes buiten de deur?’

Nee geen enkel probleem. Ik laat iedereen in zijn eigen waarde en het is natuurlijk een keuze die iedereen voor zichzelf maakt. Daarnaast is het volgens mij vrij eenvoudig om tegenwoordig buiten de deur als vegetarisch te eten dus nee… ik ervaar echt geen enkele vegetariër als een lastig/moeilijk persoon 😉

Mijn eigen ervaring + valkuilen

Als je wil beginnen met vegetarisch/minder vlees eten zijn er een aantal valkuilen waar je voor moet oppassen. Daarom hoop ik jullie, mijn lezers, te waken voor de vaak gemaakt fouten die ik zelf ook heb gemaakt door middel van mijn eigen ervaringen.

Om te beginnen moet je goed begrijpen dat je als vegetariër niet minder maar anders gaat eten. Probeer te allen tijde te waken voor voedingstekorten want dan wordt vegetarisch eten erg ongezond! Probeer op zoek te gaan naar lekkere vleesvervangers. Zo is de afbeelding hieronder echt een van mijn favoriete vleesvervangers!

Voor de mensen die al minder vlees in de week eten is het best mogelijk om van de ene op de andere dag vegetariër te worden. Eet je normaal gesproken elke dag vlees? dan moet je dat proberen rustig af te bouwen zeker omdat je anders aan tekorten gaat lijden wat we juist moeten voorkomen! Ik zelf at al veel minder vlees in de week dus voor mij was die stap wat makkelijker om opeens vegetarisch te gaan eten.

Een andere valkuil is dat mensen die besluiten om vegetarisch te gaan eten veel te streng voor zichzelf zijn. Dit kun je het beste vergelijken met een streng dieet. Als je van de een op de andere dag een streng crash dieet gaat volgen zul je dit nooit lang volhouden en altijd weer terugvallen in je oude patroon en gewoontes. Daarom herhaal ik het nogmaals: bouw het rustig op en wees niet te streng voor jezelf!

Trek je ook niet te veel van je omgeving aan. Zelf heb ik ook meegemaakt dat mensen veel vragen gaan stellen en je soms raar aankijken dus, maak je klaar voor je pitch ;). Hiermee wil ik zeggen dat er genoeg mensen zullen zijn die je vragen gaan stellen over waarom je dit doet en dat vlees veel te lekker is om niet te eten. Probeer zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven want jij bent degene die weet waarom je dit doet en dat is genoeg!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s